google-mum

گوگل MUM فناوری جستجوی جدید

گوگل فناوری جدیدی را منتشر می کند که هدف آن درک بهتر از جستجوهای پیچیده است که به آن امکان می دهد نتایج دقیق تر و مرتبط تری را برای این نوع جستجو ها ارائه دهد. MUM کوتاه شده Multitask Unified Model ست که مشابه مدل BERT است که با همان معماری Transformer ساخته شده است. اما MUM 1000 برابر از مدل قبلی قدرتمند تر است. پس این فناوری جدید چه چیزی را در چشم انداز نتایج جستجو قرار می دهد و چگونه بر SEO موثر است؟

گوگل MUM

دیگر تفاوت موجود بین MUM و BERT این است که MUM به 75 زبان آموزش داده میشود نه فقط یک زبان(معمولا انگلیسی).

این موجب می شود موتور جستجو با استفاده از MUM بتواند اطلاعات مربوط به تمام جهان بدون عبور از موانع حاصل از تفاوت زبان به یک دیگر متصل کند. علاوه بر این، گوگل بیان می کند که  MUM چند کاره است. بنابراین اطلاعات مربوط به متن و تصاویر را پردازش میکند.. آن ها همچنین برای MUM  این قابلیت را فراهم کرده اند که به سایر حالات مثل فیلم ها و فایل های صوتی نیز گسترش پیدا کند.

تاثیرات MUM بر جستجو

مثالی که توسط گوگل برای تاثیر روی جستجو توسط MUM ارائه شده است: زمانی که کاربر “پیاده روی در کوه فوجی” را جستجو می کند، از آنجا که MUM چند کاره است و قابلیت دستیابی و درک دانش و اطلاعات عمیق تر و در 75 زبان است، نتایج جستجو بسیار جامع خواهد بود که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ارتفاع کوه
  • اطلاعات دنباله
  • بهترین فصل برای پیاده روی
  • تجهیزات پیاده روی و تناسب اندام
  • زیر موضوعات( برنامه آموزش و تمرین برای کوهنوردان، مقالات،فیلم ها، تصاویر مفید در اینترنت)
  • اطلاعاتی از زبان های دیگر( مثلا ژاپنی به دلیل اینکه کوه فوجی در ژاپن است)

علاوه بر این، به دلیل چندکاره بودنMUM،می توانید از تصاویر برای ایجاد جزئیات بیشتر برای سوالات خود استفاده کنید.

Google MUM: New Search Technology

مثالی که گوگل استفاده کرده است: ارائه عکسی از چکمه های کوهنوردی شما و جستجو در مورد : آیا می توانم از این ها برای کوهپیمایی در فوجی استفاده کنم؟. گوگل از طریق MUM می تواند تعیین کند که چکمه های پیاده روی شما مورد استفاده قرار می گیرند یا نه و همچنین نتایج جستجو مقالات مختلفی را فراهم می کند که می تواند به اصلاح بیشتر نتایج مد نظر شما از جمله بهترین چکمه های کوهنوردی، بررسی چکمه های کوهنوردی و… کمک کند.

چگونه گوگلMUM بر SEO تاثیر می گذارد

معرفی فناوری MUM توسط Google به هیچ وجه معرفی کوچکی نیست. این یک فناوری نوآورانه و تغییر دهنده است که به شدت بر صنعت SEO ، به ویژه تأثیرات آن در جستجوی معنایی تأثیر می گذارد.

دلیل اول این است که Google با استفاده از MUM می تواند به اطلاعات مختلف زبانها دسترسی داشته باشد، بازیابی کند، تفسیر / ذخیره انجام دهد، و درک و فهم داشته باشد. این بدان معنی است که وب سایت ها و پست های آنها که به زبان مادری یک کشور نوشته شده اند، فرصت گسترده ای برای به دست آوردن مخاطب در سراسر جهان خواهند داشت.

بنابراین، به عنوان مثال، من در مورد تجربیات خود به عنوان سخنران انگیزشی می نویسم ، اما به زبان مادری خود فیلیپینی نوشتم . مقاله یا پست من احتمالاً می تواند با کمک MUM به کسی در آن طرف دنیا برسد. البته این مستلزم آن است که اطلاعاتی که من نوشتم برای جستجوگر مفید و مرتبط باشد.اگر این طور باشد، پست یا مقاله من که در ابتدا برای خوانندگان / سخنرانان فیلیپینی در نظر گرفته شده بود، از هزار مایل دورتر به کسی رسیده است .

به من اجازه می دهد تا مخاطبان بیشتری پیدا کنم.

دلیل دوم این است که گوگل MUM محدودیت های مختلف تعیین شده توسط پلتفرم ها/انواع محتوا را  حذف می کند. اگر MUM بتواند اطلاعات را از روش های مختلف بازیابی و درک کند، این به این معنی است که نتایج جستجو حاوی پادکست ها ، فیلم های یوتیوب و… خواهد بود. به این دلیل که بازیابی و نمایش اطلاعات فقط به یک نوع محتوا (متن) محدود نمی شود.

نکته کلیدی

دلایلی که در بالا ذکر شد فقط یک فرضیه است. اگرچه فضای جستجو بزرگتر و بهتر خواهد بود، اما منجر به مجموعه ای کاملاً جدید و متفاوت از استراتژی های SEO، تاکتیک ها و تکنیک های جستجوگرها می شود.

آیا این یک تجربه جستجوی بهتر برای کاربران ایجاد می کند؟ کاملا. با ارائه منابع اطلاعاتی بیشتر و توانایی درک پرسشهای پیچیده تری که قبل از این برای ماشین ها غیر ممکن بوده، MUM نحوه جستجو کاربران را تغییر خواهد داد.

آیا این مورد خوبی برای سئوکاران و مدیران سایت خواهد بود؟ بگذارید منتظر بمانیم و بعد از راه اندازی MUM بدانیم. نظر شما در مورد Google MUM چیست؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید